Meest gestelde vragen
Wij hebben hieronder voor jou alvast enkele meest gestelde vragen beantwoord. Deze antwoorden zijn echter aan verandering onderhevig en worden met regelmaat geüpdatet. Aan de antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend en zijn niet bedoeld als onderdeel van de huurovereenkomst. De definitieve voorwaarden en onderdelen worden vermeld in de huurovereenkomst.
Algemeen
Ik wil een appartement huren, wat moet ik doen?
In Silva komen er regelmatig woningen beschikbaar. Voor een goed beeld van alle woningen in Silva gebruik je de woningzoeker. Je ziet dan alle woningen en informatie.
Wil je ook weten welke woningen er nu te huur zijn en in de toekomst beschikbaar komen. Abonneer je op de nieuwsbrief, dan houden we je direct op de hoogte.
Zorg dus dat je je hiervoor aanmeld.
Inschrijven en informatie over de huurwoningen verloopt altijd per mail en volgens de onderstaande stappen:
- Meld je aan voor de nieuwsbrief
Hier meld je je aan voor de nieuwsbrief met de beschikbare woningen.
- Doorloop de Woonwijzer
In de mails die je ontvangt kun je ook de Woonwijzer starten. Een handige tool om te ontdekken of Silva bij jouw wensen en mogelijkheden past. Na het doorlopen van de Woonwijzer krijg je de link met beschikbare woningen.
- Maak je keuze
Selecteer je favoriete woning(en) en schrijf je in. Je kunt dan een eigen account maken. In je account zie je ook de informatie over de door jouw geselecteerde woningen.
- Toewijzen en Bezichtigen
Er zijn meestal meerdere kandidaten, iedereen die zich heeft ingeschreven staat automatisch op de reserve lijst. Als we een woning kunnen toewijzen ontvang je de voorlopige toewijzing per mail. De woningen worden natuurlijk al bewoond, daarom leggen we contact tussen jou en de huidige bewoner voor het maken van een afspraak. Je hebt dan ook direct 1-1 contact met ons team.
- Huren
Als je de woning wilt huren wordt er mogelijk nog aanvullende informatie opgevraagd en ronden we je aanvraag definitief af. Als alle checks verder zijn uitgevoerd ontvang je van ons digitaal het huurcontract.
- Sleutel en overdracht
Na ondertekening van het huurcontract ontvang je alle benodigde informatie. Zodat jij de verhuizing kunt voorbereiden.
Moet ik inschrijf- of bemiddelingskosten betalen?
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten/courtage. Voor oplevering van de woning dient de eerste maand huur en de eventuele borg te zijn overgemaakt via internetbankieren. Er wordt standaard om 1 maand borg gevraagd. In andere gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is, bijvoorbeeld wanneer je niet aan de inkomenseisen voldoet of een eigen bedrijf hebt, is dit 2 maanden borg. De hoogte van de waarborgsom wordt vermeld, voordat je het contract ontvangt.
Ook betaal je een huurreservering van € 75,-, dit kun je zien als de zekerheid op een optie. Je ontvangt de huurreservering retour nadat je het huurcontract hebt ondertekent, in de week voor de sleuteloverdracht.
Wat is de huurreservering?
De inschrijving voor Silva is gratis en kun je via de website starten.
Ben je één van de gelukkigen die een appartement toegewezen heeft gekregen, en je kiest ervoor om de voorlopige toewijzing te accepteren, dan word je gevraagd om de betaling van de huurreservering van € 75,- te voldoen. Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie van de toegewezen woning. Het appartement is dan alleen voor jou gereserveerd!
Je ontvangt de huurreservering retour na ondertekening van het huurcontract, uiterlijk één week voor de oplevering van je appartement.
Kan ik de woningen bezichtigen?
Je bent vast heel nieuwsgierig hoe de appartementen eruit zien! Om je alvast een beeld te geven van de situatie en woningen kun je de artist impressies en plattegronden bekijken. Naast de impressies, foto’s en video’s op deze website brengen we je, na een voorlopige toewijzing, in contact met de huidige bewoner voor het maken van een afspraak (de woningen worden natuurlijk al bewoond). Je hebt dan ook direct 1-1 contact met ons team.
Kan ik huurtoeslag aanvragen?
Het is alleen voor gereguleerde (sociale) huurwoningen mogelijk huurtoeslag aan te vragen. En die zijn er niet in Silva.
Inschrijving
Hoe werkt de inschrijving?
Voor een goed beeld van alle woningen in Zandkasteel gebruik je de woningzoeker. Je ziet dan alle woningen en informatie.
Wil je ook weten welke woningen er nu te huur zijn en in de toekomst beschikbaar komen. Abonneer je op de nieuwsbrief, dan houden we je direct op de hoogte.
Zorg dus dat je je hiervoor aanmeld.
Inschrijven en informatie over de huurwoningen verloopt altijd per mail en volgens de onderstaande stappen:
- Meld je aan voor de nieuwsbrief
Hier meld je je aan voor de nieuwsbrief met de beschikbare woningen.
- Doorloop de Woonwijzer
In de mails die je ontvangt kun je ook de Woonwijzer starten. Een handige tool om te ontdekken of Zandkasteel bij jouw wensen en mogelijkheden past. Na het doorlopen van de Woonwijzer krijg je de link met beschikbare woningen.
- Maak je keuze
Selecteer je favoriete woning(en) en schrijf je in. Je kunt dan een eigen account maken. In je account zie je ook de informatie over de door jouw geselecteerde woningen.
- Toewijzen en Bezichtigen
Er zijn meestal meerdere kandidaten, iedereen die zich heeft ingeschreven staat automatisch op de reserve lijst. Als we een woning kunnen toewijzen ontvang je de voorlopige toewijzing per mail. De woningen worden natuurlijk al bewoond, daarom leggen we contact tussen jou en de huidige bewoner voor het maken van een afspraak. Je hebt dan ook direct 1-1 contact met ons team.
- Huren
Als je de woning wilt huren wordt er mogelijk nog aanvullende informatie opgevraagd en ronden we je aanvraag definitief af. Als alle checks verder zijn uitgevoerd ontvang je van ons digitaal het huurcontract.
- Sleutel en overdracht
Na ondertekening van het huurcontract ontvang je alle benodigde informatie. Zodat jij de verhuizing kunt voorbereiden.
Waarom verloopt de inschrijving digitaal?
Wij streven ernaar het verhuurproces zo veel mogelijk digitaal te laten verlopen. Door de digitale verwerking kunnen we sneller reageren, je beter ondersteunen en kun je vanuit huis alles organiseren. Vanzelfsprekend staan we jou ook graag persoonlijk te woord en helpen wij jou, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de voor jou perfecte woning.
Welke documenten heb ik nodig?
Bij de inschrijving is een bewijs van inkomen en een kopie ID-bewijs voldoende. Op basis van de ingevulde gegevens in het inschrijfformulier volgt de toewijzing. Na acceptatie van de toewijzing worden aanvullende documenten opgevraagd waarmee de controles uitgevoerd worden.
Ben je in loondienst?
- Werkgeversverklaring
- Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Klik hier om te zien hoe je dit document kunt opvragen. Houd er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.
Voor zzp’er, zelfstandig ondernemers, directeur/aandeelhouders
Als ondernemer kun je jouw inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de Belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543 of door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met een DigiD.
Heb je geen inkomensverklaring? Dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.
Ben je gepensioneerd/AOW-gerechtigd?
- Jaaropgave van AOW en indien van toepassing pensioen
- Inkomensverklaring van de Belastingdienst
- Kopie bankafschrift waarop storting van AOW en indien van toepassing pensioen zichtbaar is
Hoe zorg ik ervoor dat mijn documentatie aan de AVG-wetgeving voldoet?
Om identiteitsfraude tegen te gaan is het belangrijk om documenten aan te leveren die aan de AVG-richtlijnen voldoen. Dit houdt onder meer in dat je BSN en pasfoto niet zichtbaar mogen zijn. Hiervoor kun je gebruik maken van de KopieID-app van de Rijksoverheid. Daarnaast is het belangrijk om de documenten via het beveiligde online dossier aan te leveren en niet via e-mail.
Toetsing en inkomen
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om in aanmerking te komen?
Om in aanmerking te komen voor een appartement in Silva is het van belang dat je aan de inkomensrichtlijnen kunt voldoen en geen negatieve BKR/incassoregistratie hebt.
Wat zijn de inkomensrichtlijnen om te huren?
Om een appartement te huren, gelden de volgende inkomenseisen:
Éénpersoonshuishouden:
Bruto maandinkomen inclusief vakantietoeslag en vaste toeslagen van ca. 3,5x de kale maandhuur exclusief servicekosten.
Voorbeeld netto maandhuurprijs: €1.200,-
€1.200,- x 3,5 = € 4.200 per maand
Tweepersoonshuishouden:
Bruto maandinkomen inclusief vakantietoeslag en vaste toeslagen van ca. 4x de kale maandhuur exclusief servicekosten.
Voorbeeld netto maandhuurprijs: €1.200,-
€1.200,- x 4 = € 4.800 per maand
Bruto maandinkomen, waarbij het inkomen van de partner voor 100% mag worden meegeteld.
Vakantiegeld, vaste bonus, vaste 13e maand mogen meegerekend worden bij het bepalen van het bruto jaarinkomen. Flexibele bonussen, winstuitkering en vergoeding voor een lease-auto worden niet meegenomen in de inkomenstoetsing.
Voor gepensioneerden geldt een lager benodigd inkomen door de lagere belastingdruk. Het belastbaar inkomen van gepensioneerde kan verhoogd worden met 30%.
Vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden voor de inkomenstoets. 10% van het vermogen kan worden meegeteld in het jaarinkomen.
Hoe werkt de toewijzing?
Bij Wooove werken we volgens de richtlijnen uit de Wet Goed Verhuurderschap.
Dit betekent dat woningen van jouw voorkeur worden toegewezen op basis van de best passende kandidaat volgens de volgende criteria: Financiële draagkracht en eventueel maximaal inkomen volgens gemeentelijke criteria. Aansluitend kunnen er voorrangsregels van toepassing zijn op middensegment woningen of bijzondere woonconcepten. Dit heeft te maken met sleutelberoepen, doorstroming vanuit sociale woningen of toewijzing op specifieke doelgroepen zoals bijvoorbeeld senioren of starters.
Als er meerdere gelijkwaardige passende kandidaten voor een woning zijn, dan selecteert het systeem willekeurig de kandidaat.
Nadat je een voorlopige toewijzing hebt ontvangen worden aanvullende gegevens opgevraagd. Dit kan onder andere doormiddel van digitale koppelingen van bevoegde instanties worden gedaan en doormiddel van jouw aangeleverde documenten waarmee ID, inkomen, woonsituatie, betaalverleden en kredietwaardigheid wordt getoetst.
Ben je van mening dat je gediscrimineerd bent, dan kun je via hier een melding maken bij het meldpunt in jouw gemeente.
Kan ik als uitzendkracht een huurwoning huren?
Omdat een huurcontract wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar, is het belangrijk dat je ook op langere termijn de huur kunt betalen. Daarom kunnen wij alleen rekening houden met een regelmatig dienstverband van minimaal 12 maanden. Ontvang je inkomsten uit uitzendwerk (fase B en C)? Dan mag het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar worden meegenomen. Als je huidige inkomen lager is dan het gemiddelde van de laatste 3 jaar, dan geldt het huidige inkomen. Inkomsten uit uitzendwerk fase A of een 0-uren contract kunnen niet worden meegerekend.
Kan ik als student een huurwoning krijgen?
Het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomensrichtlijnen, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.
Een lening via DUO kan niet mee worden gerekend als inkomen.
Tenzij aan deze eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.
Is het mogelijk om te huren met een garantsteller?
Nee, het is niet mogelijk om te huren met een garantstelling.
Om in aanmerking te komen voor één van de woningen dien je zelf een vast inkomen te hebben dat past bij de inkomensrichtlijnen.
Is er een waarborgsom/bankgarantie van toepassing?
Er wordt standaard om 1 maand borg gevraagd. In andere gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is, bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijf hebt, is dit 2 maanden borg. De hoogte van de waarborgsom wordt vermeld, voordat je het contract ontvangt.
Huren
Wat is de minimale huurtermijn?
Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand met een opzegtermijn van een volledige kalendermaand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan eindigt de huurovereenkomst op 1 juni.
Huurprijswijziging
Bij huurwoningen met een geliberaliseerde huurprijs geldt een jaarlijkse huurverhoging op basis van de alsdan toepasselijke wet- en regelgeving. Indien er op de datum van ingang van de wijziging geen wettelijke (maximale) aanpassing van de huurprijs van toepassing is, dan wordt de huurprijs aangepast met maximaal de CPI overeenkomstig de huurovereenkomst.
Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten van toepassing?
Ja, de voorschot servicekosten bedragen voor alle bewoners € 75,- per maand. Indien je ook een parkeerplaats huurt, komen er nog parkeerplaats servicekosten bij van € 10,- per maand. De kosten worden gerekend voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden. Bijvoorbeeld voor de elektra en het schoonmaken van de lift, entree, trappenhuis, parkeergarage etc. Deze kosten worden betaald van de voorschotten servicekosten die de bewoners maandelijks betalen. Je ontvangt hiervan een aparte opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. Alleen de werkelijke kosten worden doorbelast. Als de werkelijke kosten lager uitvallen dan de voorschotten dan ontvang je na de afrekening geld terug. Vallen de werkelijke kosten hoger uit dan betaal je hiervoor bij. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
Is de huur inclusief nutsvoorzieningen (warmte/water/elektra)?
Nee, de huurprijs op de website is de kale maandhuur. Naast de servicekosten is de huurder verantwoordelijk voor het afsluiten van een contract voor water, elektra en warmtevoorziening (middels een collectieve warmtepomp installatie).
Kwaliteit
Zijn de afbeeldingen op de website van het betreffende appartement?
De afbeeldingen zijn artist impressions en bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning eruit kan zien. Het is geen weergave van de door jou gekozen woning en kan dus afwijken. De woningen worden opgeleverd met een afgewerkte wanden, afgewerkte keuken, afgewerkte badkamer en toilet. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De ligging van de woning kun je zien op de verdiepingsplattegrond.
De artist impressions en plattegronden komen met de nodige zorg tot stand, toch kan er onverhoopt een fout ingeslopen zijn. Aan de impressies en plattegronden kunnen geen rechten worden ontleend.
Kan ik zelf een keuken en/of badkamer uitkiezen?
Nee, de woningen zijn voorzien van een moderne keuken met inbouwapparatuur en een complete badkamer. De keuken- en badkameropstelling zie je op de plattegronden.
Hoe zien de keukens eruit?
De volledig uitgeruste keukens in Silva zijn van het merk Bribus. De keukenkasten zijn wit en hebben handgrepen. Het aanrechtblad is van zwart composiet.
De woning beschikt over een keuken met een koel/vriescombinatie, vaatwasser, afzuigkap, 4-pits inductiekookplaat en een combimagnetron.
Hoe zijn de wanden en plafonds afgewerkt?
De plafonds zijn voorzien van wit spuitwerk. De wanden zijn voorzien van scanbehang welke gesausd zijn (in RAL 9010).
Wat is de hoogte van het plafond?
De hoogte van vloer tot plafond in de woningen is circa 2,60 meter.
Mogen de wanden geschilderd worden?
Je mag de woning naar eigen smaak decoreren en inrichten. Het is toegestaan om de wanden te schilderen of te behangen (let op, de wanden zijn voorzien van scanbehang). Deuren en kozijnen mogen niet geschilderd worden. En let op, bij het verlaten van het appartement dient de woning in oorspronkelijke staat achtergelaten te worden.
Hoe is de badkamer ingericht en afgewerkt?
De badkamers in Silva zijn compleet en modern afgewerkt. De badkamers beschikken over wit glanzende wandtegel s van 15 x 30 cm tot het plafond, antraciet vloertegels, een elektrische handdoekradiator, inloopdouche, enkele of dubbele wastafel (bekijk de exacte opstelling op de woningplattegrond) en spiegel. Sommige appartementen hebben een glazen douchescherm. Dit staat aangegeven op de plattegrond.
Hoe is het (separate) toilet afgewerkt?
Er is een vrijhangend toilet en een fonteintje met toiletkraan. Het separate toilet is afgewerkt met antraciet vloertegels en wit glanzende wandtegels. Het toilet heeft wandtegelwerk tot circa 1,50 meter vanaf de vloer.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Er kunnen verschillen zijn per woning.
Moet ik zelf een vloer leggen en waar moet ik rekening mee houden?
De appartementen zijn niet voorzien van een vloer. Je kunt gangbare vloerbedekking, laminaat of PVC gebruiken. De vloer dient los gelegd en eenvoudig verwijderd te kunnen worden zonder gebruik van mechanische apparatuur. De vloer dient vrij van contact met de wanden te zijn ivm contactgeluid en een goedgekeurde 10DB ondervloer te hebben.
Hoe wordt de woning (en het water) verwarmd?
De woningen worden verwarmd middels een lucht/water warmtepomp. De bewoners zijn verplicht een leveringsovereenkomst af te sluiten met JORD BV.
Is er ventilatie aanwezig in de woning?
Ja, de woningen zijn voorzien van mechanische ventilatie (WTW-unit van het merk Zehnder) met afzuigventielen in de badkamer, toilet, keuken en berging en toevoer ventiel in de woonkamer en slaapkamers.
Wat voor type buitenruimte heb ik?
De meeste appartementen hebben een eigen buitenruimte in de vorm van een loggia. Er zijn enkele appartementen die dit niet hebben, zie hiervoor de plattegronden.
Zijn er parkeerplaatsen beschikbaar?
Je kunt bij de makelaar aangeven of je interesse hebt in het huren van een losse parkeerplaats. De huur van een losse parkeerplaats is €126,- per maand (excl. servicekosten). De servicekosten van de parkeerplaats bedragen € 10,- er maand. Verhuur van parkeerplaatsen is op basis van beschikbaarheid.
Zijn er laadpalen aanwezig?
Ja, er zijn 20 laadpalen aanwezig verdeeld over 1 parkeergarage.
Zijn er bergingen beschikbaar?
Alle woningen beschikken over een interne berging.
Waar kan ik mijn fiets stallen?
Er is een gemeenschappelijke fietsenstalling aanwezig op de begane grond.
Hoe duurzaam is Silva?
SILVA is ontwikkeld als een duurzaam en gasloos gebouw, voorzien van luchtwarmtepompen. Een optimale gebouwschil met hoge isolatiewaarden en een uitstekende luchtdichtheid zorgen voor een lagere warmte-en koudevraag. Een mechanische toe-en afvoerventilatie met hoogrendement warmteterugwinning maakt de woningen en gemeenschappelijke ruimten zeer energiezuinig en voorzien het gebouw van gezonde ventilatie.
Energielabel
Alle woningen hebben minimaal het energielabel A+. De energie labels zijn pas definitief bekend bij oplevering dus hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Zijn de appartementen voorzien van glasvezel/kabel?
Ja, de woonkamer is voorzien van een aansluiting voor Ziggo en KPN.
Zijn huisdieren toegestaan?
Het is verboden in de woning (huis)dieren te houden, welke (over)last of ongerief kunnen veroorzaken.